شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

منشا حیات 1: آیا زندگی در ابتدا توسط عوامل کاملاً طبیعی به وجود آمد؟

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

« آیا زندگی در ابتدا توسط عوامل کاملاً طبیعی به وجود آمد؟ »

 

 

مقالات پیش رو، مجموعه‌ مقالاتی از والتر بردلی (Walter Bradley) و کیسی لاسکین (Casey Luskin) است که سعی دارد توضیحی ارائه ‌دهد برای این پرسش حیاتی که «آیا زندگی در ابتدا توسط عوامل کاملاً طبیعی به وجود آمده است؟». این اولین مقاله از این مجموعه است، که گزیده ای اصلاح شده از کتاب اخیرا منتشرشده‌ی " راهنمای جامع علم و ایمان: کاوش در سؤالات نهایی درباره زندگی و کیهان" (The Comprehensive Guide to Science and Faith: Exploring the Ultimate Questions About Life and the Cosmos) می باشد.

 

برای مشاهده ی سایر قسمت ها، اینجا را کلیک کنید.

(کیسی لاسکین)  

(والتر بردلی)

 

 

مجلات علمی بزرگ اغلب مقالاتی در مورد "بزرگترین اسرار حل نشده در علم" ارائه می‌دهند- و منشاء زندگی، تقریباً همیشه در این فهرست است، گاهی اوقات به عنوان راز شماره یک.  در این مطلب و مطالب بعدی، چالش‌های کلیدی منشأ طبیعی و شیمیایی حیات را بررسی خواهیم کرد. ما تشکیل پلیمرهای کاربردی حیاتی - پروتئین ها، DNA (دئوکسی ریبونوکلئیک اسید) و RNA (ریبونوکلئیک اسید) را بررسی خواهیم کرد. و اینکه چگونه ممکن است این مولکول‌های فوق‌العاده پیچیده، در اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها یا برکه‌ها، از واحدهای سازنده‌ی مولکولی ساده و طبیعی مانند قندها و اسیدهای آمینه تشکیل شده باشند؟ هم‌چنین زندگی چیست؟ چگونه عمل می کند؟ آیا زندگی می تواند توسط عوامل کاملاً طبیعی شکل بگیرد؟

سه اکتشاف علمی

نظریهی تکامل داروین، و توسعه‌ی قانون دوم ترمودینامیک توسط بولتزمن و گیبس، دو مورد از سه کشف علمی مهم قرن نوزدهم هستند. معادلات میدان ماکسوِل برای الکتریسیته و مغناطیس نیز سومین کشف مهم آن قرن است. قانون دوم ترمودینامیک در علوم فیزیکی همانند نظریه تکامل در علوم زیستی، تأثیری وحدت بخش داشته است. آنچه جالب است این است که به نظر می رسد پیش‌بینی های این دو نظریه، با یکدیگر در تناقض هستند. داستان بزرگ تکامل می خواهد به ما بیاموزد که حیات در طول زمان، به طور کلی از سامانه های ساده تر به پیچیده‌تر حرکت کرده است. اما قانون دوم ترمودینامیک دقیقاً برعکس آن را می آموزد: پیشرفتی از نظم به بی نظمی، از پیچیدگی به سادگی، در جهان فیزیکی. باغ و خانه شما که به حال خود رها شده باشد، از نظم به بی نظمی حرکت می کند، و فقط در صورت انجام کارهایی لازم می توانید نظم را بازیابی کنید. در زمستان که هوا سرد است، دمای داخلی خانه شما به تدریج به سمت دمای بیرون کاهش می یابد. اما یک بخاری گازی می تواند این فرآیند را با تبدیل انرژی شیمیایی گاز طبیعی به انرژی حرارتی در خانه معکوس کند.

 

 

در همه جای زندگی صادق است

تشبیه ساده ای که بیان شد، آنچه را که در مورد همه‌ی سامانه‌های زنده (جانداران) صادق است برایمان آشکار می کند: آن‌ها تنها با دسترسی به انرژی و وسیله‌ای برای تبدیل این انرژی به شکل دیگری از انرژی، یا تبدیل آن به کارِ مورد نیاز است که می‌توانند از حرکت به سمت تعادل ترمودینامیکی، یعنی حرکت از پیچیدگی به سادگی، جلوگیری کرده و به زندگی خود ادامه دهند. سامانه های زنده، بسیار پیچیده تر از سامانه های غیرزنده هستند.

 

همان طور که دستگاهی مانند ماشین چمن زنی از بنزین به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و نیز موتوری دارد که آن انرژی را به حرکت تیغه ای برای بریدن چمن تبدیل می کند، سامانه‌های زنده هم باید به منابع انرژی و سیستم هایی برای تبدیل انرژی به نیازهای گیاهان و حیوانات دسترسی داشته باشند. این درحالی است که اشیاء غیرزنده بدون نیاز به هیچ گونه سیستم عملکردی پیچیده یا نیاز به جریان انرژی، در طبیعت وجود دارند. آنها به طور کلی از مواد بلوری ساده یا بی شکل ساخته می شوند.

قانون ترمودینامیک

در تصویر بالا، قسمتی از حیاط خلوت من (والتر بردلی) را مشاهده می نمایید که منطقه ای را در پیش زمینه نشان می دهد که به طور کامل توسط یک درخت بلوط بزرگ، سایه انداخته شده است، و نور خورشید را دریافت نمی کند و در نتیجه علف ندارد. در مجاورت این بخش سایه‌دار و برهنه، منطقه‌ای است که در آن نور خورشید حدود 50 درصد از طول روز وجود دارد و در نتیجه دارای پوششی زیبا و چمن‌زار است. قانون دوم ترمودینامیک یک قانون طبیعی است (مانند قانون گرانش که همه تابع آن هستند).

گیاهان و جانوران زنده تنها با جریان یافتن انرژی در درون‌شان است که می‌توانند زنده بمانند، و همچنین دارای سیستم های پیچیده ای هستند که در جهت بهره‌برداری از انرژی برای عملکردهایشان، از آن ها استفاده می‌کنند. در مقابل، اجسام غیر زنده مانند کوه ها، سنگ ها، ماسه‌ها، رودخانه ها و خاک نه نیازی به جریان انرژی دارند و نه دارای آن سیستم های پیچیده هستند.

 

برای استفاده و ذخیره انرژی

خلاصه اینکه گیاهان می توانند از انرژی خورشیدی برای غلبه کردن بر تعادل ترمودینامیکی استفاده کنند. اجسام غیر زنده مانند کوه ها، اقیانوس ها، سنگ ها، ماسه ها و خاک نیازی به چنین پیچیدگی‌ای ندارند. آن‌ها برخلاف گیاهان انرژی شیمیایی را ذخیره نمی کنند. آنها نمی‌توانند انرژی خورشیدی یا دیگر اشکال انرژی را پردازش کنند. در مقابل، ماده‌ی زنده (مانند RNA، DNA، پروتئین، و غیره) بسیار پیچیده‌تر است و نیاز به استفاده و ذخیره انرژی خورشیدی یا مصرف کردن انرژی گیاهان و حیوانات دیگر دارد.

 

و در مقاله بعد می‌خوانیم : "همه سامانه های زنده باید انرژی را پردازش کنند، اطلاعات را ذخیره و استفاده کنند و خود را تکثیر نمایند."

 

 

این مطلب به طور اختصاصی توسط «شکوه آفرینش» تهیه شده است

و ترجمه ای است از:

evolutionnews.org

 

اگر این مقاله برای شما جالب بود، آن را با دوستان شاداب خود نیز به اشتراک بگذارید

 

🌺🍃🏵🍃🌺

 

ذکر-منبع

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...