شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 16-18

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)

قسمت های 16- 18

 

سری مستندهای مواهب به بررسی آیات و نشانه های خداوند در طبیعت که در کتاب خالق آن ها، قرآن بیان شده است، می پردازد.

دیدن این مستندهای علمی را از دست ندهید.

 

شامل:

 

تاریکی های جنین در قرآن16. اهمیت حرکت در خواب

 

گوش ها در خواب قرآن17. خواب و گوش

 

پادماده قرآن18. زوج‌های اتمی!!

 

19.

20.

 

 

16. اهمیت حرکت در خواب

حرکت در خواب قرآن

 

 

 در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

🏔داستان اصحاب کهف در آیات قرآن به حقایق بسیاری اشاره میکند. در این برنامه ما به اهمیت حرکت در خواب توجه می کنیم.

به آیه ۱۸ سوره مبارکه کهف در قرآن مجید توجه کنید:

وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ

وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ

و آنان را بیدار می‌پنداری، در حالی که خوابند،

و ما آنان را به پهلوی راست و پهلوی چپ می گردانیدیم

 

📚این آیه از قرآن به افرادی اشاره دارد که حدود سه قرن در خواب بودند، و در آیه آمده است که خداوند متعال پهلوی آنان را به سمت چپ و راست برمی گردانید. اما اهمیت این عبارت که "آن‌ها را به چپ و راست برمیگردانیدیم" چیست؟ چرا این جزئیات در آیه بیان شده است؟ مطمئناً این عبارت باید اهمیتی خاص داشته باشد زیرا در قرآن عبارات بی معنی وجود ندارد. بنابراین چه حکمتی در این جمله نهفته است؟

 

🛏 حکمت این جمله به تازگی کشف شده است. افرادی که به مدت طولانی در یک حالت خاص دراز میکشند به لحاظ سلامتی با مشکلاتی جدی مواجه می شوند مثل مشکلات گردش خون، زخم شدن و لخته شدن خون در آن قسمت از بدن. زخم بستر یا زخم های فشاری زمانی اتفاق می افتند که بدن مدت زیادی در یک حالت خوابیده به صورت ثابت قرار بگیرد. در این حالت فشار ثابتی بر آن قسمت‌ها وارد می شود که ممکن است باعث مسدود شدن رگ های خونی در آن جا شود، در نتیجه اکسیژن و دیگر مواد مغذی به پوست نمی رسند و پوست به تدریج از بین میرود و این مورد می تواند باعث ایجاد زخم شود. اگر این زخم ها درمان نشوند ممکن است لایه هایی از بافت‌های پوستی، چربی و عضلات نیز از بین بروند، و حتی ممکن است منجر به تهدید حیات فرد بشود. بنابراین تغییر وضعیت بدن در هر ۱۵ دقیقه بهترین کار برای کاهش این فشار است. برای همین است که بیماران مبتلا به فلج از مراقبت‌های خاص برخوردار اند، و با کمک افراد دیگر، هر دو ساعت یکبار حرکت داده می شوند.

 

اکنون این عبارت که آنان را به پهلوی چپ و راست برمی‌گردانیدیم، با توضیحات دانشمندان بهتر درک می شود. آری این عبارت نشان‌دهنده یک واقعیت علمی است که در عصر ما کشف شده است. بنابراین قرآن کتابی است که در همه کلماتش، حکمت ها و اهداف فراوانی نهان شده است. هر دانشمندی می تواند مسائل مربوط به رشته خود را در قرآن پیدا کند و از آن بهره مند شود. بی‌تردید کتابی که خلاصه تمام علوم در آن گنجانده شده است نمی تواند کلام شخصی باشد که خواندن و نوشتن نمی دانسته و ۱۴۰۰ سال پیش زندگی میکرده است. این کتاب فقط می تواند کلام کسی باشد که خود او همه شاخه های علم را به وجود آورده و دانشش همه چیز را در بر دارد.

 

 

17. گوش ها و خواب

 

گوش ها در خواب قرآن

 

 

 در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...


 

💤 فعال بودن گوش ها در هنگام خواب

داستان اصحاب کهف به بسیاری از معجزات علمی اشاره دارد؛ همان طور که در قسمت قبل به یکی از آن ها پرداختیم، ما در این قسمت معجزه‌ای دیگر را بیان می‌کنیم.

در آیه ۱۱ سوره کهف چنین آمده است:

فَضَرَبْنا عَلىٰ آذانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنینَ عَدَدا

پس در آن غار، سالیانى چند بر گوش‌هایشان پرده زدیم

📚 این آیه به یک واقعیت علمی مهم اشاره کرده است. مفهوم آیه چنین است که ما آن‌ها را به خواب فرو بردیم؛ با این حال وقتی فعل ضَرَب برای گوش به کار می‌رود چنین معنا میدهد که بر گوش هایشان « پرده زدیم » و به معنی مانع شدن گوش ها از شنیدن است.

خداوند می توانست از این عبارت استفاده کند و بگوید که ما آن‌ها را به خواب فرو بردیم اما به جای آن، از عبارت پرده زدیم استفاده کرد. این موضوع ، حقیقت علمی بسیار جالبی در خود دارد. براساس اکتشافات دانشمندان، تنها اندام حسی فعال در طول خواب گوش ها هستند، به همین خاطر است که برای بیدار شدن از زنگ ساعت استفاده می کنیم. چرا که دیگر اندام های حسی در حین خواب فعال نیستند.

 بنابراین حکمت استفاده از عبارت « بر گوش هایشان پرده زدیم » نشان دهنده‌ی بسته شدن حس شنوایی این افراد بوده است که در نتیجه، سالیان زیادی خواب مانده‌اند.

همانطور که می‌بینید هر کلمه از قرآن سرشار از حکمت است و گاهی تنها با یک واژه ، دری را به سمت حقیقتی بزرگ می گشاید و ثابت میکند که آن کلام خداست.

 

 

 

18. زوج‌های اتمی!!

پادماده قرآن

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

 

سُبْحانَ الَّذی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمّا لَایَعْلَمونَ

پاک (از هر عیب و نقصی) است آنکه همه‌ی جفت ها را آفرید،

چه از آنچه زمین مى‌رویاند، چه از خودشان، و چه آن چیزهایی که نمی دانند

یاسین: ۳۶

 

 

 

📚کلمه «ازواج» جمع کلمه زوج به معنای جفت یا شریک است، و برای همین است که به زن و شوهر، زوج و زوجه می گویند. در نتیجه، این کلمه تفاوت ها را در بین چیزهایی که به هم شبیه بوده و شریک همدیگر هستند تعریف می کند. سه نمونه از خلقت جفت ها در این آیه ذکر شده است:

مثال اول جفت هایی هستند که از خاک رشد می‌کنند. اولین چیزی که از این گروه به ذهن می رسد مادگی و نرینگی در گیاهان است که قبلاً در این باره بحث کردیم.

مثال دوم جفت هایی است که توسط خودشان خلق می شوند، اولین نمونه ای که از این موضوع به به ذهن خطور می کند خلقت انسان از مرد و زن است.

مثال سوم جفت هایی از چیزهایی هستند که ما نمیدانیم؛ اما مقصود از این عبارت چیست؟

افرادی که در طی نزول قرآن زندگی می کردند، از آفرینش بیشتر جفت های جهان آگاهی نداشتند. در واقع عبارت زوجیت معنای گسترده تری نسبت به مادگی و نرینگی دارد. در عصر کنونی، ما میتوانیم یکی از معانی دیگر زوجیت را ببینیم.

پس از گسترش یافتن تحقیقات در زمینه ساختار اتم، روشن شد که ذرات موجود در اتم منحصر به پروتون، نوترون و الکترون نیستند، و اتم ماهیتی بسیار پیچیده‌تر، ظریف تر و کامل تر از تصور ما دارد. زوجیت در کوچکترین ذرات اتم نیز صدق می کند. پروتون جفتی دارد که آنتی پروتون نامیده می شود، و همچنین الکترون با پوزیترون، و نیز نوترون با آنتی نوترون جفت شده اند.

موضوع خلقت جفت ها یکی از مهم ترین اکتشافات در فیزیک است، «پائول دیراک» به خاطر کشف خود در این زمینه، برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۳۳ شد. کشف دیراک با نام «زوجیت» شناخته می شود و به لطف این کشف گفته شده است که هر ماده ای، یک پادماده (آنتی ماده) دارد به طوری که پادماده خاصیتی متضاد با ماده دارد. برای مثال برخلاف ماده، الکترون‌های پادماده، مثبت هستند و پروتون های آن منفی اند. این حقیقت در یک منبع علمی به این شرح آمده است: "هر ذره دارای یک جفت مخالف با بار متضاد است."

همانطور که مشاهده می‌نمایید بیان قرآنی «از آنچه که نمی دانند زوج خلق کردیم» پر از حکمت و اسرار است، واقعیت این است که همانقدر که علم با گذشت زمان پیشرفت می کند تازه بسیاری از اسرار قرآن آشکار می شود. اجازه دهید منتظر بمانیم تا ببینیم چه تعداد از جفت‌هایی که ما در موردشان هیچ اطلاعی نداریم در آینده کشف خواهند شد.

 

 

 

ادامه دارد.......

 

 

 

 

  مستند مواهب اعجاز علمی قرآن           

مستندهای مواهب

(اعجاز قرآن)-

قسمت های 6-10

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 15-11

 

منشا حیات 1: آیا زندگی در ابتدا توسط عوامل کاملاً طبیعی به وجود آمد؟

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...