شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 11-15

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)

قسمت های 11 - 15

 

سری مستندهای مواهب به بررسی آیات و نشانه های خداوند در طبیعت که در کتاب خالق آن ها، قرآن بیان شده است، می پردازد.

دیدن این مستندهای علمی را از دست ندهید.

 

شامل:

 

تاریکی های جنین در قرآن تاریکی های سه گانه جنین

مضغه گوشت جویده اعجاز قرآن گوشتی جویده شده؛ مضغه

وزن ابرها اعجاز علمی قرآن وزن ابرها

حرکت کوه ها اعجاز علمی قرآن حرکت کوه ها

آهن معجزه قرآن راز آهن

 

 

 

 

11. تاریکی های سه گانه جنین

تاریکی های جنین در قرآن

 

 

 در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

 

 

« یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ

ذٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ

لَهُ الْمُلْکُ 

لَا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ 

فَأَنَّىٰ تُصْرَفُون »

 آیه 6 سوره مبارکه زمر

 شما را در شکم های مادرانتان، مرحله به مرحله در میان تاریکی های سه گانه به وجود آورد. این است خدا پروردگار شما که فرمانروایی (مطلق بر همه هستی) ویژه اوست، معبودی جز او نیست، پس چگونه شما را از حق بازمی گردانند؟

 

قرآن کریم در این آیه به سه مرحله تاریکی جنین در رحم مادر اشاره دارد. هم چنین بیان می کند که انسان در رحم طی سه مرحله آفریده می شود.

تاریکی های سه گانه:

بهتر است ابتدا نگاهی به دیواره هایی که جنین را دربرگرفته است بیندازیم :

تاریکی دیواره قدامی شکم مادر

تاریکی دیواره رحم مادر

تاریکی غشای جنینی (یا غشای آمنیو-کوریونیک یا amniochorionic membrane)

 

 هم چنین پیشرفت در حوزه علم جنین شناسی نشان داده است که زندگی در رحم سه مرحله دارد:

1) دوره پیش رویانی (یا نو رویانی) pre-embryonic

حدود دو هفته اول

2) دوره رویانی   embryonic

از حدود هفته ۳ تا ۸

3) جنینی  fetal

  از هفته نهم تا تولد

 

مراحل جنین در قرآن

 همانطور که در کتاب های علمی آمده است، پزشکی امروز نشان می دهد که رشد جنین طی سه مرحله مختلف صورت می‌گیرد. اطلاعات مربوط به رشد جنین در رحم فقط با استفاده از تجهیزات نوین امروزی قابل دریافت است اما همان گونه که دیدید این آیه شریفه به طور معجزه آسایی توجه ما را به این موضوع جلب می کند که انسان طی سه مرحله ی جداگانه و مجزا خلق می شود.

توجه داشته باشید که قرآن در زمانی نازل شده است که بشر هیچ گونه  اطلاعی از این یافته ها نداشته است؛ و درست مانند حقایق علمی دیگری که قرآن کریم بدان ها اشاره دارد؛ این موضوع ثابت می کند که قرآن کریم، جز کلام خدا نیست.

 

 

 

12. گوشتی جویده شده؛ مضغه

 

مضغه گوشت جویده اعجاز قرآن

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

 

این قسمت را با آیه ۱۴ سوره مبارکه مومنون شروع می کنیم:

 

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً ، فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً ، فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظامًا ، فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْمًا ، ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین

« آن گاه آن نطفه را علقه گرداندیم، پس آن علقه را به صورت پاره گوشتی درآوردیم، پس آن پاره گوشت را استخوان هایی ساختیم و بر استخوان ها گوشت پوشاندیم، سپس او را با آفرینشی دیگر پدید آوردیم؛ پس همیشه سودمند و با برکت است خدا که نیکوترین آفرینندگان است. »

 

قرآن در این آیه، به چند مرحله از خلقت انسان در رحم مادر اشاره می کند. در این قسمت ما می خواهیم مرحله تبدیل شدن علقه به مضغه را بررسی نماییم.

در ابتدا باید گفت که جنین در رحم در این مرحله، از نظر ظاهری شبیه به یک تکه گوشت است. هم به خاطر ظاهرش هم به این دلیل که استخوان ندارد. از طرف دیگر وقتی به جنین در این مرحله نگاه می کنیم اینطور به نظر می رسد که آثار دندان روی جنین وجود دارد و انگار که جویده شده است! حال وقتی که به عبارت قرآن برای بیان این مرحله نگاه می کنیم با واژه مضغه رو به رو می شویم. عبارت مضغه به معنای یک تکه گوشت جویده شده است، و یک عبارت معجزه آسا در قرآن برای بیان این حالت است و کاملاً با حقیقت جنین همسانی دارد.

افزون بر این باید اشاره کرد که عبارت مضغه یا همان پاره ای گوشت جویده شده، در آیه ۵ سوره حج نیز به این صورت آمده است:

ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ

« سپس از پاره گوشتی با آفرینشی کامل و غیر کامل »

در حقیقت جنین در این مرحله از نظر ظاهری قابل مشاهده است اما از نظر شکل و اندام ها آنچنان غیر محسوس است که ناممکن است جزئیات آن با نگاه کردن، قابل تشخیص باشد، و تطابق کاملی با بیان قرآن دارد که می فرماید پاره‌ای گوشت شکل یافته و شکل نیافته. استفاده از این اصطلاح بسیار مناسب است چون جنین در مرحله ای است که چند قسمت از بدن محسوس هستند و در عین حال قسمت‌های دیگر مانند سر، تنه و اندام های داخلی قابل درک نیستند و هنوز شکل نگرفته اند.

 

در این رابطه پروفسور دکتر کیت ال مور درباره مرحله ای از شکل گیری جنین که در قرآن به عنوان تکه ای گوشت جویده شده از آن یاد شده است می گوید:

" ما وقتی جنین را در این مرحله مشاهده و بررسی کردیم کاملاً از آنچه که در آیه قرآن بیان شده شگفت زده شدیم، چون در جنین یک رشته از مهره ها در حدود روز بیست و هشتم پیدا می‌شوند و به این خاطر به طور مشخص به نظر می رسد که آثار دندان روی جنین ایجاد شده است.

ما یک مدل پلاستیکی از جنین در این مرحله ساختیم و پس از جویدن آن با دندان های خودمان مشاهده کردیم که مدل تولید شده کاملاً مشابه این مرحله از جنین بود. این مدل به خوبی توضیح می‌دهد که چرا قرآن، جنین انسان را در این مرحله به صورت تکه‌ای گوشت جویده شده توصیف کرده است"

اکنون اجازه دهید درباره این موضوع فکر کنیم که ما چگونه می توانیم این واقعیت را که قرآن در ۱۴۰۰ سال پیش بیان فرموده است توضیح دهیم. در حالی که با پیشرفت دانش پزشکی حقیقت این موضوع در سال‌های اخیر کشف شده است.

تنها دو احتمال وجود دارد یا قرآن کلام همان خدایی است که بشر را آفرید و آن را به صورت پاره‌ای گوشت جویده شده در رحم مادر درآورد؛ یا اینکه حضرت محمد (ص) که خواندن و نوشتن نمی دانست این واقعیت را خودش کشف کرد و در کتابش نوشت. غیر ممکن است که یک انسان دانا احتمال دوم را قبول کند.

پس قرآن، کلام جاویدان خداوند است و آیات معجزه آسای آن که انسان را به شگفتی وا می دارد توسط پیامبر او به ما ابلاغ شده است.

 

 

13. وزن ابرها

 وزن ابرها اعجاز علمی قرآن

در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

 

آنچه در این قسمت می بینید:

ابتدا می خواهیم که از شما چند سوال بپرسیم: آیا شما درباره وزن ابرها اطلاعاتی دارید؟ فکر می کنید که وزن ابرها چقدر است؟ بگذارید ساده تر بگوییم، به نظر شما ابرها سبک هستند یا سنگین؟

احتمالاً پاسخ شما این است: سبک

اما قرآن کریم ۱۴۰۰ سال پیش بیان فرموده که ابرها به هیچ وجه سبک نیستند بلکه برعکس، بسیار سنگین هستند:

 

وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ

حَتَّىٰ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ

کَذَٰلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ

 

و اوست که بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش می‌فرستد؛ تا ابرهای سنگین‌بار را (بر دوش) کشند؛ (سپس) ما آنها را به سوی زمینهای مرده می‌فرستیم؛ و به وسیله آنها، آب (حیاتبخش) را نازل می‌کنیم؛ و با آن، از هرگونه میوه‌ای (از خاک تیره) بیرون می‌آوریم؛ و این گونه (که زمینهای مرده را زنده کردیم،) مردگان را (نیز در قیامت) زنده می‌کنیم، شاید متذکّر شوید!

سوره مبارکه اعراف ، آیه 57

 

هُوَ الَّذِی یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَیُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ

اوست که برق را به شما نشان می‌دهد، که هم مایه ترس است و هم مایه امید؛ و ابرهای سنگین‌بار ایجاد می‌کند!

سوره مبارکه رعد ، آیه 12

 

همانگونه که می بینید قرآن کریم ابرها را به صورت سنگین توصیف فرموده است. اکنون باید دید که دانشمندان در این باره چه می گویند. بر اساس پژوهش هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است رقم های بسیار شگفت انگیزی از وزن ابرها کشف شده است. به عنوان مثال یک ابر کومه‌ای بارایا کومولونیمبوس  Cumulonimbus) که ابری صاعقه دار است می تواند ۳۰۰ هزار تون آب را با خود حمل کند، یعنی ابرها می توانند وزنی به اندازه ۳۰۰ هزار تون داشته باشند!!! این یک واقعیت است که یک توده ۳۰۰ هزار تونی بدون اینکه هیچ تکیه‌گاهی داشته باشد در آسمان بالای سر ما در حال حرکت است. این حقیقتی است که ذهن را متحیر می کند و جالب‌تر آنکه این موضوع در قرآن ذکر شده است.

وزن آب باران در منطقه‌ای با وسعت ۵۰ کیلومتر مربع، با احتساب یک سانتی متر بارش، حدود ۵۰۰  هزار تون می باشد.

اکنون بیایید این موضوع را بررسی کنیم؛ در زمانی که قرآن نازل شد برای مردم امکان نداشت که این اطلاعات را درباره وزن ها داشته باشند. از این گذشته حتی ما خودمان قبل از این که این حقیقت را بدانیم فکر می کردیم که ابرها سبک هستند در حالی که صدها هزار تون وزن دارند.

چگونه می توان پس از شنیدن این حقیقت، در حقانیت قرآن و این که آیاتش از طرف خداوند متعال بر پیامبرش نازل شده است شک و تردید کرد. آری قرآن کلام همان خدایی است که ابرهای هزاران تونی را توسط بادها جابجا می کند، تا آن ها را به سرزمین های مرده رسانده و حیات را آغاز کند.

 

 

 

14. حرکت کوه ها

حرکت کوه ها اعجاز علمی قرآن

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

 

آنچه در این قسمت می بینید:

 

وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ

صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ

إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ

و کوه‌ها را مى‌بینى و مى‌پندارى که بى‌حرکتند، در حالى که آن ها همچون ابرها در حرکتند.

این صنعت (ماهرانه) خداست که هر چیزى را در کمال استوارى و دقّت ساخته است،

او به هرچه انجام مى‌دهید آگاه است.

آیه 88 سوره ی نمل

 

این آیه قرآن به ما می گوید که کوه ها آنگونه که به نظر می آید ساکن نیستند بلکه حرکتی مداوم دارند. اما معنی این که کوه‌ها حرکتی مانند ابرها دارند چیست؟ باید دید که دانشمندان درباره این حقیقت که قرآن ۱۴۰۰ سال پیش آن را بیان کرده چه می گویند.

 

برای اولین بار دانشمندی آلمانی به نام آلفرد وگنر این موضوع را مطرح کرد که قاره های زمین در شکل اولیه خود به هم متصل بوده اند اما از جهات مختلف تحت فشار قرار گرفته و از یکدیگر جدا شده و فاصله گرفته اند. زمین شناسان در سال ۱۹۸۰ یعنی پنجاه سال پس از مرگ وگنر پی بردند که او درست می گفته است. در مقاله ی منتشر شده ی وگنر در سال ۱۹۱۵ گفته شده است که توده های خشک زمین حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش به هم پیوسته بوده اند و این ابَرتوده ی بزرگ که پانگه آ نامیده می شود در قطب جنوب قرار داشت. قاره های کنونی که پس از تقسیم این ابر قاره پدیدار شده اند هر سال به طور مداوم با سرعت چند سانتیمتر در سال، در سطح زمین در حال حرکت هستند. این حرکت خشکی های زمین در آغاز قرن بیستم و در نتیجه ی تحقیقات زمین شناسی کشف شد و در منابع علمی بدین‌صورت توضیح داده میشود:

 

سطح زمین که متشکل از پوسته و گوشته فوقانی است از بخش هایی به نام صفحه ساخته شده است؛ 6 صفحه بزرگ و صفحات کوچک متعددی، سطح زمین را تشکیل می‌دهند. بر اساس این نظریه که زمین-ساخت صفحه ای (تکنونیک صفحه ای) نام دارد، این صفحات روی زمین حرکت می کنند و موجب رانش قاره ها و کف اقیانوس ها می شوند. بر اساس محاسبات زمین شناسی، حرکت قاره ها در هر سال 1 تا 5 سانتی متر است.

همانگونه که صفحات، بدین صورت حرکت می کنند تغییراتی در جغرافیای کره زمین رخ می دهد؛ برای مثال اقیانوس اطلس هر سال وسیع‌تر می شود. نکته مهمی که باید گفته شود این است که در آیه ی یاد شده، خداوند متعال از واژه ی " تَمُرُّ " به معنای حرکت در اثر فشار آوردن، برای توصیف حرکت کوه ها استفاده کرده است. جالب اینجاست که اصطلاح استفاده شده توسط دانشمندان امروزی نیز عبارت "رانش قاره ای" است. کلمه ی به کار رفته توسط قرآن و دانشمندان مانند همدیگر است. هم قرآن و هم دانشمندان از کلمه ی رانش برای این حرکت استفاده کرده‌اند.

 

اکنون اجازه دهید که این معجزه ی علمی را بررسی کنیم. حرکت قاره ها واقعیتی است که هنگام نزول قرآن قابل مشاهده نبود، و برای انسانی که در آن دوره زندگی می کرد ، کسب این دانش توسط خودش غیر ممکن بوده است. این واقعیت با تاخیر زیاد در اوایل قرن بیستم کشف شد، بنابراین خدا از این عبارت در آیه استفاده می کند که: «کوه ها را می بینی و می پنداری که آن ها بی حرکت اند »، و این نشان می‌دهد که مردم آن زمان چه تفکری درباره این موضوع داشته اند. اما خداوند بیان میکند که کوه ها درست مانند ابرها در اثر فشار در حال حرکت می باشند. او توجه ما را به سمت کوه ها جلب می کند چرا که قاره ها نیز به کوه ها متصل بوده و همگی در حال حرکت اند. در واقع به حرکت صفحاتی اشاره می شود که کوه ها بر روی آنها واقع شده اند.

این حقیقت، معجزه ای بزرگ است که علم به تازگی آن را کشف کرده اما در قرآن از آن یاد شده است و آشکارا ثابت میکند که قرآن کتاب خداست و شخصی که ما را از آن آگاه کرده است رسول خداست. کسانی که این حقیقت را قبول ندارند باید توضیح دهند که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) این علم را ۱۴ قرن پیش چگونه به دست آورده است؟!

 

 

 

15. راز آهن

 

آهن معجزه قرآن

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم یا جهت دریافت این ویدیو اینجا را کلیک نمایید...

 

 

آنچه در این قسمت می بینید:

 

آهن یکی از عناصری است که در قرآن به طور برجسته از آن یاد شده است. سوره ای در قرآن به نام حدید وجود دارد که به معنای آهن است. اکنون آیه ۲۵ سوره حدید را مرور می کنیم:

و َأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ

آهن را که در آن نیرویی شدید و منافعى براى مردم است نازل کردیم

 

💫کلمه «انزلنا» که برای نشان دادن چگونگی تشکیل آهن در این آیه آورده شده است به معنای نازل کردن است. اما ما می دانیم که آهن از زیر زمین استخراج می شود و به نظر ما شاید بهتر بود که به جای فعل «نازل کردیم» از فعل «استخراج میکنیم» استفاده می شد. ولی وضعیت، آنگونه نیست که ما فکر میکنیم.

عبارت «نازل کردیم» اشاره به یک معجزه‌ی مهم علمی دارد که از این قرار است: برای تشکیل معدن آهن، دمای خاصی لازم است، این دمای مورد نیاز نه در زمین موجود است و نه در خورشید. دمای سطح خورشید ۶ هزار درجه سانتیگراد است و دمای هسته آن تقریباً ۱۵ میلیون درجه است، اما حتی این دما هم برای تشکیل آهن مناسب نیست! آهن فقط می تواند در ستارگانی تولید شود که بسیار بزرگتر از خورشید هستند و دمای آن‌ها به چند صد میلیون درجه می رسد! هنگامی که مقدار آهن در ستارگانی که نواَختر یا ابَرنواَختر نامیده می‌شوند به سطح معینی برسد ستاره دیگر نمی تواند به مدت طولانی آهن را تحمل کند و سرانجام منفجر میشود؛ این انفجار به آهن این امکان را می‌دهد که در فضا پراکنده شود.

 

همه‌ی اکتشافات نجومی تایید می‌کنند که معادن آهن، ناشی شده از ستارگان بزرگ در خارج از جو زمین هستند. نه فقط آهن موجود در زمین بلکه آهن موجود در منظومه شمسی همه از فضای خارج از منظومه به دست آمده اند.  زیرا همانگونه که قبلا گفتیم درجه حرارت خورشید برای تشکیل معدن آهن کافی نیست.

آنچه از این یافته ها برداشت می شود این است که معدن آهن درون زمین تشکیل نمی شود، بلکه باید از فضای خارج به سمت زمین حمل شود، درست به همان صورت که در آیه‌ی یاد شده گفته شده است. اما امکان ندارد که این علم در زمان نزول قرآن شناخته شده باشد پس ما چگونه می توانیم این اطلاعات موجود در قرآن کریم را توضیح دهیم؟ آیا توضیح دیگری غیر از این واقعیت وجود دارد که قرآن کتاب خداست؟

 

📚نکته دیگر آیه، این جمله است که آهن منافع بسیاری برای مردم دارد، با این حال زمانی که این آیه نازل شد مردم از آهن فقط برای ساختن شمشیر استفاده می کردند و از دیگر مزایای فراوانی که ما امروزه از آنها بهره می‌بریم چیزی نمی دانستند. علی‌رغم این موضوع، قرآن اشاره کرده که آهن مزایای بسیاری برای انسان دارد. اکنون اجازه دهید آخرین اطلاعات علمی را در مورد آهن باهم بررسی کنیم:

بدون اتم آهن، زندگی بر پایه کربن در کیهان ممکن نخواهد بود. این یعنی هیچ ابَرنواَختری وجود نخواهد داشت، هیچ حرارت اولیه ای در زمین نخواهد بود، نه اتمسفری وجود داشت و نه آب اقیانوس های زمین، میدان محافظ مغناطیسی هم نخواهد بود، کمربند تشعشعی آهن هم وجود نداشت، لایه اوزون هم نبود، فلزی برای ساخت هموگلوبین در خون انسان هم نبود، هیچ فلزی برای مهار واکنش پذیری اکسیژن وجود نداشت، و سوخت و ساز اکسیداسیونی هم موجود نبود. بنابراین بسیار معنادار و هوشمندانه است که قدردانی و توجه ما به سمت آهن معطوف شود همانگونه که در آیه یاد شده به این مورد اشاره شده است. آهنی که علاوه بر تشکیل حیات، دارای این نیروی بسیار بوده و کاربرد های فراوانی در صنعت برای بشر دارد.

 

اما هنوز هم رازهایی دیگر در این آیه نهفته است، رمزهایی از جنس ریاضی. ابتدا به قرآن نگاه می کنیم و سپس به طبیعت. آیه ای که به آهن اشاره دارد آیه ۲۵ سوره حدید است، اما شماره ی آیات معمولا بدون حساب کردن بسم الله الرحمن الرحیم ذکر می شود، حال اگر بسم الله الرحمن الرحیم را نیز حساب کنیم که خودش به تنهایی یک آیه مستقل است آیهی آهن دار، 26اُمین آیهی این سوره میشود.  ( طبق فرمایش اهل بیت، بسم الله الرحمن الرحیم خودش یک آیه ی مستقل برای هر سوره است)؛ 1

خود سوره حدید (به عربی: سورة الحدید) نیز سوره 57 قرآن است. در زبان عربی هنگامی که کلمه‌ای شناخته شده باشد ابتدای آن ال می آید. حال مجموع اعداد ابجد یا ارزش عددی کلمه الحدید ۵۷ است. و ارزش عددی کلمه حدید به تنهایی (بدون ال) ۲۶ است.

اکنون به طبیعت نگاه می کنیم: عدد اتمی آهن نیز ۲۶ است. می‌بینیم که دو قسمت ریاضی از آیه یعنی ارزش ابجدی کلمه حدید و نیز شماره‌ی آیه، برابر با عدد اتمی آهن شد.

پس وقتی حدید میگوییم ارزش ابجدی آن (26) برابر با عدد اتمی آهن می‌شود.

و وقتی الحدید می گوییم ارزش ابجدی آن (57) برابر با شماره سوره میشود.

و این خود نشانه ای است از اینکه که نظم و ترتیب آیات و سوره ها در طول زمان تغییری نکرده است.

 

اجازه دهید عادلانه فکر کنیم و موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم: آیا ممکن است انسانی که خواندن و نوشتن نمی دانسته و هزار و چهارصد سال پیش زندگی می کرده آن هم در زمانی که نامی هم از این فناوری های نوین وجود نداشت می‌دانست که آهن از آسمان نازل شده و همه‌ی این مباحث را در یک کتاب با توجه به عدد اتمی آن نوشته باشد؟ آری اگر کسی بخواهد تا چشم خود را ببندد خورشید را نخواهد دید اما فقط برای خودش روز را به شب تبدیل می‌کند. ما خداوند را بی نهایت ستایش کرده و از او سپاس‌گزاریم که ما را در تاریکی های جهل و ظلم تنها نگذاشت.

 

 

1پی‌نوشت: در میان دانشمندان و علمای شیعه اختلافی در این مسئله نیست که بسم اللّه الرحمن الرحیم جزو سوره حمد و همه سوره های قرآن است. اصولاً ثبت بسم اللّه الرحمن الرحیم در متن قرآن مجید در آغاز همه سوره ها، خود گواه زنده این امر است، زیرا می دانیم در متن قرآن چیز اضافه ای نوشته نشده است و ذکر بسم اللّه الرحمن الرحیم در آغاز سوره ها از زمان پیامبر تاکنون معمول بوده است. (مکارم شیرازی)

 و به اعتقاد اهل بیت رسول اللّه  آیه بسم اللّه الرحمن الرحیم آیه ای مستقل و جزء قرآن است.

امامان معصوم علیهم السلام اصرار داشتند که در نماز بسم اللّه الرحمن الرحیم را بلند بگویند.

 امام محمدباقر در مورد کسانی که آیه بسم اللّه الرحمن الرحیم را در نماز نمی خوانند و یا جزء سوره نمی شمارند، فرمود: سرقوا اکرم آیت ؛ بهترین آیه ی قرآن را به سرقت بردند!     منبع

 

 

ادامه دارد.......

 

 

 

 

  مستند مواهب اعجاز علمی قرآن           

مستندهای مواهب

(اعجاز قرآن)-

قسمت های 6-10

 

فرضیه ی تکامل؛ منطقه ی ممنوعه! (4)دستاویز فسیل ها !!! (قسمت اول)

اعجاز مدارهای نجومی و حرکات خورشید در قرآن

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...