شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 6-10

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)

قسمت های 6 تا 10

 

سری مستندهای مواهب به بررسی آیات و نشانه های خداوند در طبیعت که در کتاب خالق آن ها، قرآن بیان شده است، می پردازد.

دیدن این مستندهای علمی را از دست ندهید.

 

شامل:

6- برزخ لا یبغیان مانع دو دریا دریاهایی که با یکدیگر ترکیب نمی شوند

7-منشا آب های زیرزمینی قرآن معجزه تشکیل آب های زیرزمینی

8.قرآن معجزه علمی جاوید کاهش سطح زمین از مرزهای دور افتاده خودش

9.معجزه قرآن در عنکبوت خانه عنکبوت

10.زوجیت در گیاهان اعجاز علمی قرآن مادگی و نرینگی در گیاهان

 

 

6- دریاهایی که با یکدیگر ترکیب نمی شوند

برزخ لا یبغیان مانع دو دریا 

 

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

 

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿۱۹﴾  بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ ﴿۲۰)

دو دریا را به گونه‏ اى روان کرد که با همدیگر برخورد کنند (۱۹) میان آن دو حایلی است که به همدیگر در نیامیزند (۲0)

 

بیان آیه سبکی اعجاب انگیز دارد زیرا آیه شریفه ما را آگاه می کند که این دو دریا علی رغم داشتن طوفان ها و امواج عظیم با هم ترکیب نمی شوند. اما موضوع این دریاها چیست؟  

 

     کاپیتان ژاک کوستو، دانشمند فرانسوی علوم دریایی که در زمینه تحقیقات زیر دریا شهرت دارد درباره نتایج تحقیقات خود در مورد موانع آب به این صورت توضیح می دهد: { من و چند تن از پژوهشگران دیگر درباره برخی موانع که گفته می‌شد توده های مختلف دریاها را از هم جدا می کند تحقیق می کردیم. با توجه به نتیجه تحقیقات فراوانی که انجام شد دیدیم که دریای مدیترانه سطحی معین از شوری و چگالی دارد و همزمان گونه های مخصوصی از حیات نیز در آن زندگی می کنند، سپس حجمی از آب اقیانوس اطلس را تجزیه و بررسی کردیم و متوجه شدیم که کاملا با دریای مدیترانه تفاوت دارد. با وجود اینکه این دو دریا در تنگه ی جبل الطارق به هم برخورد می کنند انتظار داریم حداقل از نظر شوری و چگالی و گونه های زنده ی دریایی با هم برابر یا نزدیک به هم باشند اما این دو دریا حتی در مکان هایی که به طور نزدیک با هم همگرایی دارند ساختارهای کاملا متفاوتی با هم دارند. ضمن این تحقیقات ما به رویدادی برخورد کردیم که شگفت زده شدیم: یک پرده ی آبی بزرگ در نقطه تلاقی وجود داشت که اجازه نمی داد این دو دریا با هم ترکیب بشوند. نوع مشابه و دیگری از مانع آبی را دانشمندان آلمانی در سال ۱۹۶۲ در باب المندب کشف کردند. در جایی که آب های خلیج عدن و دریای  سرخ با هم همگرایی داشتند. ما در تحقیقات بعد شاهد بودیم که نوع خاصی از مانع در تمام نقاط تلاقی دریاها وجود دارد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. }

 

     این واقعیت حیرت انگیز که کاپیتان کوستو را در مورد ترکیب نشدن آب ها با وجود داشتن همگرایی شگفت‌زده کرد، ۱۴۰۰ سال پیش در آیه‌ای از قرآن چنین بیان شده است:

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿۱۹﴾  بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ ﴿۲۰)

 

 

نوع دیگر مانع که بر روی زمین دیده می‌شود در خلیج ها و دلتاهایی است که در آن ها آب شیرین به سمت دریا جریان پیدا می کند. رودخانه ها بیشترین احتمال ترکیب با یکدیگر را به دلیل جریان های سطحی دارند اما هرگز با آب شور دریا در جاهایی که به دریا می ریزند ترکیب نمی شوند. قرآن کریم با ذکر معجزه ی ترکیب نشدن آب های شور و شیرین در آیه ای دیگر توجه ما را به خود جلب می‌کند و در آیه ۵۳ سوره ی مبارکه فرقان می فرماید:

 

وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَ هَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَ حِجْرًا مَحْجُورًا ﴿53﴾

 

 

او کسی است که دو دریا را در کنار هم قرار داد؛ یکی گوارا و شیرین، و دیگری شور و تلخ؛ و در میان آنها مانع و سدّی استوار قرار داد (تا با هم مخلوط نشوند)

 

 

 

7- تشکیل آب های زیرزمینی

منشا آب های زیرزمینی قرآن معجزه

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

آب چشمه از کجاست

 اعجازانگیزترین اخبار قرآن درباره تشکیل آب های زیرزمینی است. آیات قرآن درباره بارش باران و جایگاه آب در زندگی ما اطلاعات شگفت انگیزی را ارائه می کنند که اگر ما در یک دوره تاریخی دیگر زندگی می کردیم نمی توانستیم این اطلاعات را درک کنیم.

از آنجایی که امروزه فرایند چرخه آب در جهان با جزئیات مشخص شده است به سادگی می توانیم اطلاعاتی را که در این زمینه در قرآن آمده است درک کنیم. وقتی اطلاعات قدیمی درباره آب و آیات مربوط به آن را در قرآن با یکدیگر مقایسه می کنیم، می بینیم که قرآن کریم همانند دیگر موضوعات علمی، صحیح ترین اطلاعات را درباره آب، بدون کوچکترین اشتباهی به ما عرضه می کند.

اما آیا این اطلاعات که امروزه برای ما به خوبی شناخته شده‌اند، در دوره‌های گذشته از تاریخ نیز به وضوح قابل درک بوده اند؟ اجازه دهید پیش از آنکه اطلاعات علمی و آیات قرآن را درباره فرایند چرخه آب بیان کنیم، دیدگاه های مهم ترین فیلسوفان قدیم که از نخبگان تاریخ بودند را بررسی کنیم.

تالس، دلیل وجود آب های زیر زمینی را به این صورت تشریح می کند: " آب های اقیانوس که با فشار اعمال شده به وسیله بادها، از اعماق قاره ها به هوا فوران می کنند به پایین برمی گردند و به زمین نفوذ می کنند" بنابراین، بر اساس گفته های تالس، آب های زیرزمینی حاصل طغیان آب های اقیانوسی و ناشی از جریان باد هستند.

افلاطون نیز چنین دیدگاهی داشته و نیز معتقد بود که بازگشت این آب ها به اقیانوس ها ناشی از یک گرداب بزرگ است.

ارسطو مدعی بود بخاری که از زمین برمی خیزد در فرورفتگی های خنک کوه ها متراکم می شود و دریاچه های زیرزمینی و چشمه‌های آب را تشکیل می‌دهد که از همین دریاچه ها دوباره تغذیه می‌شوند.

 

آری این نظریات باعث شدند که شما به فیلسوفان دوران گذشته بخندید. همان کسانی که باهوش ترین افراد زمان خود بودند.

 برنارد پالیسی در سال ۱۵۸۰ میلادی اولین کشف قابل توجه در مورد چرخه آب و تشکیل آب های زیرزمینی را انجام داد. بر اساس گفته های او آب های زیرزمینی با نفوذ باران به زمین تشکیل می‌شوند .

نویسنده مقاله اطلاعات آب در دایره المعارف جهانی می‌گوید: «مفاهیم فلسفی محض درباره پدیده های طبیعی مربوط به آب مجبور بودند تا زمان رنسانس منتظر باشند تا مکان های مورد نظر، زیر مشاهده های بی‌طرفانه قرار گیرند»

 اما قرآن در زمانی که دانش و ابزار امروزی وجود نداشت این آگاهی را داده است که آب های زیرزمینی در نتیجه نفوذ آب باران به زمین در دوران گذشته تشکیل شده اند. قرآن کریم در این باره می فرماید:

 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ

آیا ندیدی که خداوند از آسمان آبی فرستاد و آن را بصورت چشمه‌هایی در زمین وارد نمود.  (زمر،21)

 

اطلاعات قرآن که درباره تشکیل آب های زیرزمینی در نتیجه نفوذ آب باران به زمین در ۱۴ قرن پیش به طور آشکار بیان شده است، در قرن ۱۶ میلادی در اروپا مطرح شد. اگر قرآن بعد از دادن این اطلاعات به عنوان کتاب خدا پذیرفته نشود چگونه می توان صحت این اخبار قرآنی را توضیح داد؟ چگونه بود که فیلسوفان باهوش نتوانستند این اطلاعات زیست محیطی را کشف کنند اما یک فرد دست درس نخوانده ۱۴ قرن پیش آن را کشف کرده است؟ قطعا قرآن کلام خداست همان خدایی که آب را از آسمان ها فرو می‌ریزد تا چشمه‌های زیرزمینی آن را جذب نمایند و این خبری شگفت انگیز است که به درستی در قرآن کریم بیان شده است.

 

 

 

8. کاهش سطح زمین از مرزهای دور افتاده خودش

قرآن معجزه علمی جاوید

 

 

 

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

 

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

 

 

أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا

آیا ندیدند که ما پیوسته به سراغ زمین می‌آییم و از اطراف (و جوانب) آن کم می‌کنیم؟!  (آیه 41 سوره رعد)

أَفَلَا یَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ

آیا نمی‌بینند که ما پیوسته به سراغ زمین آمده، و از اطراف آن می‌کاهیم؟! (آیه 44 سوره انبیاء)

 

این دو آیه قرآن گویا اشاره به این موضوع دارد که سطح زمین کاهش یافته و مرزهای دور افتاده آن کم شده است. اما آیا واقعا سطح زمین در مرز های دور افتاده آن کاهش یافته است؟ معنای این کاهش چه می تواند باشد؟ دانشمندان درباره این موضوع چه می گویند؟

 بر اساس اطلاعات ناسا شعاع استوایی زمین 6378.5 کیلومتر و شعاع قطبی آن 6357 کیلومتر است و این به معنای یک تفاوت 0.3 درصدی است.

 در آیات یاد شده  نشانه‌ای از این مسطح شدن در قطب ها آمده است: ما مرزهای دور افتاده زمین را کاهش می دهیم.

هم چنین از این آیه متوجه می شویم که روند کاهش همچنان ادامه دارد. اگر عبارتی در این آیه بود که می گفت: ما کم کردیم می‌توانستیم بفهمیم که زمین به شکل امروزی خود آفریده شده است. اما عبارات ما پیوسته به سراغ زمین آمده، و از اطراف آن می‌کاهیم، به ما می‌فهماند که این کاهش از پیشترها بوده و همچنان ادامه دارد.

 

کشفیاتی که دانشمندان در رابطه با زمین به آن رسیده اند تطابق کامل با این آیات قرآن دارد، بدین صورت که:

در لبه های زمین کاهشی در حال روی دادن است. در واقع زمین در قطب ها پهن تر شده و در خط استوا برامده شده است و این کاهش همان طور که در آیات قرآن به آن اشاره شده است همچنان ادامه دارد. زمین کنونی نسبت به زمین در ابتدای آفرینش تفاوت دارد. روند مسطح شدن تدریجی در لبه های زمین در دوره های زمانی، در نتیجه چرخش زمین در حول محور خودش ایجاد می شود.

 

به غیر از این یافته ها  نشانه های علمی دیگری نیز برای این آیات قرآنی وجود دارد:

که یکی از آن‌ها از دست رفتن ماده اطراف کره زمین به علت چرخیدن زمین حول محور خود می باشد هرچند که بسیار ناچیز بوده ؛ و عبارت های ما کاهش می دهیم می تواند بیانگر از دست رفتن ماده اطراف زمین باشد. دانشمندان این نشانه از قرآن را تایید کرده اند و تاکید دارند که یک روند ثابت برای از دست رفتن ماده اطراف زمین وجود دارد، هرچند که بسیار ناچیز باشد.

 

هم چنین می توان این آیات را از جنبه دیگری بررسی می کنیم:  

دانشمندان موسسه علوم فضایی منهتن کشف کرده اند که سطح آب ها به خاطر ذوب شدن صفحات یخ در قطب ها بالا آمده است. بالا آمدن سطح آب، زمین های زیادی را به زیر آب برده است. وقتی سواحل، زیر آب می روند مجموع مساحت یا مقدار زمین نیز کاهش می یابد.  بنابراین عبارات ما کاهش می دهیم می تواند نشان دهنده این موضوع نیز باشد.

اکنون اجازه دهید درباره این نکته بیشتر فکر کنیم: برای مردمی که در زمان حضرت محمد (صل الله علیه و آله) زندگی می کردند دانستن این حقایق علمی که در آیات آمده است ممکن نبود. امروزه حتی بسیاری از مردم درباره این موضوعات اطلاعاتی ندارند و اگر سوالی در این‌باره از آن ها بپرسید پاسخ درستی دریافت نمی کنید. پرسش هایی مثل اینکه آیا اگر ماده‌ای حول محور خود بچرخد دو سر آن مسطح می‌شود یا نه؟ یا درباره پهن تر شدن قطب ها، کاهش خشکی های زمین، از دست رفتن ماده دور زمین.

امروزه مردم به ندرت درباره این اطلاعات آگاهند به جز افرادی که علاقه خاصی به این علوم دارند. بنابراین اگر این کتاب را به یک انسان نسبت دهیم آیا این شخص، حقایق علمی ای را که به تازگی در قرن اخیر کشف شده به تنهایی در ۱۴ قرن پیش یافته است. انتخابی باقی نمی ماند جز این که بگوییم قرآن کریم کلام خداست. کشف معجزات علمی قرآن در عصر ما کمک و حمایتی از جانب خداوند برای مومنان در مقابل حملات به دین است. امروزه اسرار فضا و زمین بسیار بیشتر نمایان شده است در نتیجه هنرمندی خداوند و اظهارات معجزه آسای قرآن بسیار بهتر درک می شود.

 

 

9. خانه عنکبوت:

 معجزه قرآن در عنکبوت

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

 

  

آنچه در این قسمت می بینید: ...

 

 

 در آیه ۴۱ سوره مبارکه عنکبوت آمده است

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ ۖ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ

مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانه‌ای برای خود برگزیده؛ در حالی که سست‌ترین خانه‌ها، خانه‌ی عنکبوت است؛ اگر می‌دانستند!

 

چند نکته مهم و جالب در اینجا وجود دارد. اولین نکته آن است که کلمه عنکبوت که در این آیه آمده است به عنکبوت ماده اشاره می کند، زیرا:

 واژه اتخذت صیغه مونث فعل است. صیغه مذکر این فعل، اتخذ است.  خداوند متعال با استفاده از صیغه مونث فعل می فرماید خانه عنکبوت را عنکبوت ماده می سازد.

تحقیقات علمی، دانشمندان را به نتایج بسیار جالبی درباره عنکبوت ها رسانده است. یکی از آن نتایج، این است که به طور کلی خانه عنکبوت را عنکبوت نر نمی‌سازد بلکه عنکبوت ماده سازنده آن است. نتایجی که علم به آن رسیده است هماهنگی کامل با آیات قرآن دارد. قرآن کریم فرموده است که خانه عنکبوت را عنکبوت ماده می‌سازد و علم نیز آن را تایید کرده است و درست بودن این خبر را می پذیرد.

 

نکته جالب دیگر درباره عنکبوت ها این است که در تعداد زیادی از حیوانات، نرها بزرگتر و قویتر از ماده ها هستند ولی به طور کلی عنکبوت‌ها جزو موجودات اقلیتی هستند که ماده های آن‌ها از نرها بزرگتر اند.

موجودات زنده خانه می سازند تا خود را از گزند گرما، سرما، دشمنان و هر نوع آسیبی در امان بدارند. اما عنکبوت خانه می سازد تا آن هایی را که به اشتباه گذرشان به خانه او می‌رسد شکار نماید و بخورد. در نتیجه خانه عنکبوت از ناامن ترین خانه ها است. هم‌چنین عنکبوت ماده بعد از جفت گیری، می تواند جفت نر خود را بخورد! بنابراین خانه عنکبوت ماده برای جفت نر خود خطرناک است چه برسد به دیگران! اگر عنکبوت نر از آن عنکبوت هایی نباشد که بتواند بعد از جفت‌گیری فرار کند خانه جفت ماده اش گور او خواهد بود! با در نظر گرفتن سستی خانه (و خانواده) در عنکبوت، قرآن می خواهد معنای تمثیلی آن را بیان نماید.

بنابراین قرآن معجزه دیگری را با بیان این که خانه عنکبوت توسط عنکبوت ماده ساخته می‌شود و این که محیط خانه (و خانواده) عنکبوت از سست ترین خانه ها است آشکار کرد. قرآن کریم به موضوعات متعدد علمی اشاره کرده است؛ مواردی از ژرفای دریا گرفته تا اعماق کهکشان ها. اما با این که اطلاعاتی درباره موضوعات متفاوت به ما می‌دهد هیچگاه در هیچ زمینه‌ای که مرتکب اشتباه نشده است، برعکس معجزاتی را به نمایش می گذارد که مردم شنوا و بینا را به شگفتی وا می دارد چراکه این، کتاب همان کسی است که کائنات را به دست توانگر خویش آفریده است.

 

 

10. مادگی و نرینگی در گیاهان

 زوجیت در گیاهان اعجاز علمی قرآن

 

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...


 

 

آنچه در این قسمت می بینید: ...

 

 

وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ

و از آسمان آبى فرود آورد، که با آن، گیاهان گوناگون را جفت جفت بیرون آوردیم.   طه 53

وَمِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِیهَا زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ

و در آن از هر گونه میوه‌اى، دو جفت قرار داد.    رعد 3

 

     این آیات قرآن بیان می‌کنند که گیاهان به صورت جفت خلق شده اند و این نشان دهنده یک حقیقت بزرگ است که تنها در قرن بیستم کشف شد. توضیح آنکه ریشه کلمات ازواجا و زوجین که در آیات قرآن استفاده شده کلمه زوج است. کلمه ازواجا جمع زوج و زوجین شکل مثنی زوج به معنای همسر است. بنابراین قرآن با بیان آیات خود آشکار می سازد که گیاهان را به صورت زوج خلق کرده است و در گیاهان نیز نرینگی و مادگی وجود دارد.

     اما دانشمندان درباره این موضوع چه می گویند؟ آیا واقعاً نرینگی و مادگی در گیاهان وجود دارد؟ اکنون سخن دانشمندان را بررسی می کنیم:

     بر اساس پژوهش هایی که درباره گیاهان انجام شده این نتیجه به دست آمده است که نرینگی و مادگی در گیاهان نیز مشاهده می شود. تولید مثل با کمک اندام های نرینگی و مادگی در گیاهان صورت می گیرد که هر دو در میان گل قرار دارند. تخمک ها در قسمت متورم اندام مادگی که تخمدان نامیده می شود قرار دارند و درون آن ها سلول های تولید مثلی ماده وجود دارد. سلول های تولید مثلی نر در داخل گرده های تولید شده توسط پرچم اندام نر پنهان شده اند و از آنجایی که گرده ها بسیار سبک هستند با کمک باد یا حیوانات مختلف از یک گل به گل دیگر منتقل می شوند. بعضی از این گرده ها به نوک مادگی می چسبند، سپس این گرده‌های از راه رسیده از مجرای سوزنی شکل مادگی به سمت پایین حرکت می کنند و به تخمک های درون تخمدان می رسند. سلول تولید مثل نر با سلول تولید مثل ماده در تخمدان ترکیب می شوند و در این هنگام بذرها به وجود می آیند.

 

اکنون اجازه دهید به این نکات توجه کنیم: زیست شناسی در عصر حضرت محمد (صل الله علیه و آله) شاخه ای پیشرفته از علم نبوده و تولید مثل گیاهان و نقش عناصر مادگی و نرینگی در این حوزه شناخته شده نبود. با توسعه علم زیست شناسی و گیاه شناسی وجود سلول‌های نر و ماده در گیاهان بذری و گلدار پذیرفته شد.

 

 گیاه شناسان توانستند فقط در صد سال گذشته تفاوت جنسیتی گیاهان را کشف کنند. پس شخصی که خواندن و نوشتن نمی داند چگونه موفق به دانستن نرینگی و مادگی در گیاهان شد، آن هم در زمانی که مردم هیچ اطلاعاتی از علم گیاه شناسی نداشتند. این سوال فقط یک پاسخ می تواند داشته باشد: این شخص خودش این موضوع را نمی دانسته. او این موضوع را به واسطه علم الهی دریافته است. اگر این پاسخ مورد قبول واقع نشود ما هرگز نمی‌توانیم توضیح دهیم که پیامبر اسلام چگونه این اخبار و اطلاعات علمی را کسب کرده است. هیچ ذهنی نمی پذیرد کسی که خواندن و نوشتن نمی داند بتواند واقعیتی را ۱۴۰۰ سال پیش به خودی خود آشکار کند و در کتابی آن را بنویسد، در حالی که فقط ۱۰۰ سال است که این واقعیت توسط افرادی کشف شده است که همه زندگی خود را برای مطالعه زیست شناسی و گیاه شناسی گذرانده اند. بنابراین فقط یک پاسخ وجود دارد که ذهن آدمی می تواند آن را قبول کند و آن اینکه قرآن کریم کتاب خدا است.

.

.

.

 

 

 ادامه دارد...

 

منبع ویدئوها:  شبکه قرآن   http://qurantv.ir/mavaheb

 

مطالب مرتبط:

 

 

 

  مستند مواهب اعجاز علمی قرآن         

 

مستندهای مواهب

(اعجاز قرآن)-

قسمت های 1-5

اعجاز مدارهای نجومی و حرکات خورشید در قرآن

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 15-11

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...