شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

نیام، اندامی جدید و لباسی شیک برای بدن

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

« نیام، اندامی جدید و لباسی شیک برای بدن »

 

با توجه به اینکه قرن هاست همه چیز بدن انسان کالبد شکافی و ترسیم شده و برای چندین دهه با جزئیات عکس‌برداری شده است، اغلب اتفاق نمی افتد که یک اندام عملکردی جدید در بدن انسان پیدا شود. اما اینجا اندام بزرگ و آشکار وجود دارد! نادیده گرفتن آن مانند دور انداختن کاغذ بسته بندی است و سپس متوجه می شوید که کاغذ بسته بندی بخش عمده ای از هدیه بوده است.

 

به آن نیام یا فاسیا می گویند - کلمه ای از لاتین به معنای بانداژ. در آناتومی، فاسیا به عنوان یک نوار یا غلاف بافت همبند که اندام‌ها یا قسمت‌هایی از بدن را به هم متصل و حمایت می‌کند، تعریف می‌شود. افراد لاغری که این کلمه را شنیده اند احتمالاً به فاسیت کف پایی مبتلا بوده‌اند، بیماری‌ای که فاسیا را در امتداد کف پا ملتهب می کند. من آن را داشته ام و می دانم که دردناک است. گاهی اوقات می توان آن را با هفته ها فیزیوتراپی یا تزریق کورتیزون از بین برد. اخیراً در یک پیاده‌روی طولانی فکر کردم که راه رفتن دوباره بدون درد چقدر عالی است.

 

انواع فاسیا

فاسیا انواع مختلفی دارد. "فاسیای سطحی" در زیر پوست و "فاسیای عمقی" در اطراف اندام‌های داخلی وجود دارد. یک مقاله جذاب در  New Scientist  توسط کارولین ویلیامز توضیح می‌دهد که دانشمندان از زمانی که کارلا استکو، کالبدشناس ایتالیایی، مطالعه فاسیا را در حدود سال 2000 شروع کرده است، علاقه جدیدی به این بافت پیدا کرده‌اند. فاسیا در درجه اول از پروتئین‌های کلاژن (برای استحکام) و الاستین (برای انعطاف پذیری) تشکیل شده است. در حال حاضر، ایفای نقش های متعدد به آن، حتی تا حد کسب عنوان یک "اندام" جدید در بدن، بیان شده است:

نیام یا فاسیا برای بدن

اراسموس ویلسون، آناتومیست قرن نوزدهمی، این بافت را که امروزه به نام فاسیا شناخته می‌شود، یک بانداژ طبیعی نامید. در کالبدشکافی، این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: ورقه هایی از بافت همبند سفید و فیبری که  قوی و در عین حال انعطاف پذیر هستند و برای نگه داشتن عضلات و اندام ها در جای خود عالی می‌باشند. آن‌ها همچنین چسبنده و لزج بوده و  مانع از نگاه کردن به ماهیچه ها، استخوان ها و اندام هایی می شوند که آن‌ها را پوشش می دهند ، و به همین دلیل است که آناتومیست‌ها سال‌ها این بافت را می‌بریدند، و آن را کنار می‌گذاشتند و بیشتر از این، درباره‌اش فکر نمی‌کردند.

با این حال، اخیراً، محققان شروع به نگاهی تازه به فاسیا کرده‌اند و دریافته‌اند که  این فاسیا چیزی جز یک پوشش بی‌اثر است. در عوض، این  محل فعالیت بیولوژیکی است  که برخی از پیوندهای بین سبک زندگی و سلامتی را توضیح می دهد. حتی ممکن است نوع جدیدی از اندام حسی باشد. کارل لوئیس از دانشگاه کرنل در ایتاکا، نیویورک می گوید: "به نظر می‌رسد در فاسیا بیش از آنچه معمولا از آن قدردانی می شود، اتفاق می افتد "

 

اما چه نوع فعالیت بیولوژیکی در فاسیا انجام می شود؟ این شبکه‌ بافتی برای ما چه می کند؟

در اینجا یک خلاصه بیان می‌شود

بالشتک : اجزای اصلی فاسیای «سست» (نوع "لزج یا gloopy")، _ اسید هیالورونیک و پروتئوگلیکان ها _ هستند. اسید هیالورونیک برای روانکاری و لغزنده‌سازی بوده و پروتئوگلیکان مولکول هایی هستند که باعث ایجاد حالت ضربه‌گیری و بالشتکی می شوند. این‌ها توسط سلول‌های موجود در بافت مانند فیبروبلاستها و "فاسیاسیت های اخیراً کشف شده" ترشح می‌شوند.

بسته بندی : فاسیا اندام های داخلی را احاطه می کند تا از آن‌ها محافظت کند و آن‌ها را در جای خود نگه دارد. به یک کیف ساده برای تجهیزات دوربین فکر کنید، اقلام می توانند به هم بریزند و از هم جدا شوند یا آسیب ببینند. کیف های خوب دارای محفظه‌هایی برای لنزها، بدنه دوربین، کارت‌های حافظه و سایر قطعات هستند که آن‌ها را جدا و ایمن نگه می‌دارند. فاسیا اینطور عمل می کند. بدون آن، چه اتفاقی برای یک دونده یا ژیمناستیک می افتد؟ فکر اینکه اعضای بدن در حفره بدن تکان می‌خورند زیبا نیست.

احساس : پدرِ استکو، لوئیجی استکو، فیزیوتراپیست، «شکلی از فیزیوتراپی به نام دستکاری فاسیال را ابداع کرد که به گفته او می‌تواند همه چیز را از سردرد گرفته تا دردهای عضلانی و مفاصل درمان کند.» او درمان رایج خود را بر این باور استوار کرد که فاسیا می تواند سفت شود و این سفتی دردناک را می توان با ماساژ کاهش داد. اما، همانطور که ویلیامز می گوید، در سال 2000 مشخص نبود که فاسیا در واقع چیست یا اینکه آیا حاوی اعصاب است یا خیر.

از آن زمان، او و دیگران نشان داده‌اند که فاسیا  واقعاً سرشار از اعصاب است و  اطلاعاتی  که آن‌ها در سراسر بدن تقویت و بازرسانی می کنند متنوع است. فاسیای سطحی شامل اعصابی است که در تشخیص فشار، دما و حرکت تخصص  دارندفاسیای عمقی در  حس عمقی ، یعنی احساس بدن از موقعیت خود در فضا، و  ادراک درد  نقش دارد.

به دلیل این نقش حسی، برخی از محققان می گویند که فاسیا  را باید یک عضو جدید در نظر گرفت، عضوی که برای ارتباط در مورد وضعیت درونی بدن تخصص دارد. روبرت شلیپ از دانشگاه فنی مونیخ در آلمان اخیراً تخمین زده است که  فاسیای یک فرد بالغ حاوی تقریباً 250 میلیون پایانه عصبی است که شبیه یا کمی بیشتر از پوست استاو می‌گوید: «بدون هیچ شکی، این غنی‌ترین اندام حسی ماست.»

 

پاسخ ایمنی : اگر تعریف وسیع‌ فاسیا را که شامل فضای بینابینی (یعنی بافت همبند پر از مایعی که هر اندام، فیبر عضلانی و رگ خونی را می پوشاند) است در نظر بگیریم، ویلیامز می‌گوید که " فاسیا را می‌توان به عنوان شبکه ای از مایع در کل بدن بپنداریم که می تواند هم به عنوان یک ضربه گیر و هم به عنوان یک شبکه ایمنی مرتبط با اختلالات التهابی، تشکیل اِسکار {زخم} و گسترش سرطان عمل کند. "

 

زمان برای نگاهی تازه است

زمان آن فرا رسیده است که دانشمندان نگاهی تازه به این « کاغذ بسته بندی» بیندازند که آناتومیست‌ها، از زمان تشریح‌های عمومی توسط آندریاس وسالیوس و دیگران، برای رسیدن به چیزهای جالب، آن را می‌بریدند. و بدون شک، یک اندام با نقش‌های بسیار زیاد، احتمالا اسراری را با خود نگه داشته است که می‌تواند به بینش‌هایی عمده درباره علل و درمان انواعی از بیماری‌ها منجر شود. ویلیامز برخی از تفکرات جدید را در مورد چگونگی ارتباط فاسیا با سفتی مفاصل، التهاب، سرطان، افسردگی و کمردرد توضیح می دهد. به عنوان مثال، هلن لانگوین از NIH می‌گوید: «افراد مبتلا به کمردرد مزمن دارای فاسیای توراکولومبار بودند که 20 درصد سفت تر از افراد بدون این درد بود. »

مطالعات دیگری که توسط Langevin روی خوک‌ها انجام شد، نشان داد که کشش کمر به مدت 5 دقیقه، دو بار در روز، نه تنها اندازه ناحیه التهاب را کاهش می‌دهد، بلکه به نظر می‌رسد که باعث ایجاد یک سری رویدادهای شیمیایی ضد التهابی از فاسیا می‌شوداین یک یافته امیدوارکننده است زیرا  التهاب مزمن تقریباً با هر بیماری امروزی مرتبط است،  از بیماری قلبی و دیابت گرفته تا سرطان و افسردگی.

چیزی که همه ما می توانیم از علاقه جدید به فاسیا یاد بگیریم این است که این سرمایه گذاری خوبی برای حفظ عملکرد شبکه فاسیا در بهترین حالت خود است. ویلیامز با داستانی درباره تکنیک‌های تصویربرداری جدید توسط نیل تیزی و همکارانش در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا نیویورک، پایان می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد ساختار سه بعدی فاسیا را در بافت زنده مشاهده کنند. آنها دریافتند که آن دارای "ساختاری اسفنج مانند پر از مایع است که به سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن، تخلیه می شود."

این گروه پیشنهاد کرد که  حرکت فیزیکی ممکن است به سالم ماندن این مایع کمک کند ، چه به دلیل پمپاژ قلب، حرکت دستگاه گوارش یا حرکت فیزیکی بدن. Thiese می گوید: «به نظر می رسد که چنین فضاهایی ساکن نیستند.» این کشف، این احتمال را می گشاید که بدن، متصل به راه‌هایی است که ما فقط در آغاز درک آن‌ها هستیم، و حرکت برای سالم نگه داشتن این بافت، ضروری است.

بدن، متصل به راه‌هایی است که ما فقط در آغاز درک آن‌ها هستیم. آیا این در مورد بسیاری از موارد علمی گذشته که توضیحات ساده‌انگارانه‌ی مادی در تفسیر آن‌ها شکست خورده اند، هم صادق نیست؟ پیدایش خودبخودی (خلق الساعه)، پروتوپلاسم بی خاصیت، اندام‌های باقی‌مانده (وستیجیال)، DNA زباله - همه این‌ها در این فرض مشترک هستند که می‌توان تصور کرد که مواد حیات به سادگی توسط فرآیندهای طبیعی هدایت‌نشده به وجود آمده‌اند. فاسیا به ما یادآوری می‌کند که هرچه به حیات از نزدیک‌تر نگاه کنیم، شگفت‌انگیزتر و با طراحی خوب به نظر می‌رسند. هرگز چیزی را بیهوده حساب نکنید. بسته بندی بخشی از هدیه است.

 

 

 

این مطلب به طور اختصاصی توسط «شکوه آفرینش» تهیه شده است

و ترجمه ای است از:

evolutionnews.org

 

دیوید کلینگ هافرنوشته شده توسط دیوید کاپج 

DAVID COPPEDGE

ذکر-منبع

 

 

 


 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...