شکوه آفرینش

شکوه آفرینش

پربازدیدترین مطالب

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)- قسمت های 1-5

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستندهای مواهب (اعجاز قرآن)

قسمت های 1 تا 5

 

سری مستندهای مواهب به بررسی آیات و نشانه های خداوند در طبیعت که در کتاب خالق آن ها، قرآن بیان شده است، می پردازد.

دیدن این مستندها را از دست ندهید.

 

1-معجزه علمی قرآن انبساط عالم جهان جهانِ در حال گسترش

 

2-انفجار بزرگ مهبانگ در قرآن انفجار بزرگ

3-بادهای بارورکننده در قرآن معجزه علمی بادهای بارورکننده

4-معجزه زنبور عسل ماده در قرآن زنبور عسل ماده

5-مدارهای نجومی ستارگان خورشید در قرآن مدارهای معین نجومی

 

 

 

 

 

 

 

1- جهانِ در حال گسترش

معجزه علمی قرآن انبساط عالم جهان

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید: ... به کتابی فکر کنید که 1400 سال پیش درباره موضوعی صحبت کرده که علم فقط چندین سال است آن را کشف کرده ، به مردی فکر کنید که 14 قرن پیش درباره واقعیتی سخن می گوید که علم به تازگی آن را یافته است. این کتاب 1400 سال پیش اشاره می کند که کائنات در حال گسترش می باشد...

در آیه 47 سوره ذاریات آمده است:

وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ

و آسمان را با دستان قدرت خود بنا نهادیم و پیوسته گسترش می دهیم.

 

عبارت انا لموسعون به معنای ما پیوسته در حال گسترش آن هستیم می باشد. کلمه موسعون از فعل ...

... در این مورد فقط یک دیدگاه غالب تا آغاز قرن 20 ام وجود داشت. این دیدگاه اظهار می داشت که جهان ساختار ثابتی دارد و این ساختار از ابتدای آفرینش وجود داشته است. هیچ دانشمندی تا قرن بیستم به گسترش جهان اشاره نکرده بود؛ نه تنها سخنی گفته نشده بلکه حتی تصورش را هم نکرده بود...

محال است فردی درس نخوانده در دورانی که هیچ ابزاری برای یافتن حقیقت نبوده بتواند این واقعیت را کشف نماید. امروزه دریافت این حقیقت فقط با استفاده از تلسکوپ های غول پیکر ممکن است. تا آغاز قرن بیستم دانشمندان نجوم علی رغم وجود مشاهدات و پژوهش های علمی نمی توانستند مدلی از جهان درحال گسترش را ترسیم کنند آن ها حتی نمی توانستند این موضوع را تصور نمایند...

بی شک بیان این واقعیات از جانب خداوند است؛ همان خدایی که جهان را آفریده و به طور مداوم آن را گسترش می دهد. این اطلاعات معجزه ای است که از طریق وحی به پیامبرش نازل کرده تا به مردم ابلاغ نماید...

 

 

 

2- انفجار بزرگ

انفجار بزرگ مهبانگ در قرآن

 

 

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید:

موضوع چگونگی بوجود آمدن جهان، همیشه از مسائلی است که دانشمندان از آن در شگرف بوده اند و گفتگوی زیادی درباره ی آن داشته اند. فرضیات و نظریات فراوانی به موازات پیشرفت علم مطرح و رد شده و مهر بطلان بر آن نهاده شده است. نظریه ای که امروز توسط دانشمندان پذیرفته شده، به عنوان نظریه انفجار بزرگ شناخته می شود. انفجار بزرگ یک مدل کیهان شناسی است که تولد جهان را به 13 میلیارد و 700 میلیون سال پیش نسبت می دهد...

این نظریه که دانشمندان توانسته اند در قرن اخیر به آن دست یابند 1400 سال پیش در قرآن بیان شده بود. خداوند متعال در قرآن کریم و در آیه 30 سوره انبیا می فرماید:

 

***  أَوَلَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَروا أَنَّ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ کانَتا رَتْقًا فَفَتَقْناهُما ،  وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ، أَفَلا یُؤْمِنون  ***

 

آیا کسانی که کافر شدند ندیدند که آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند، و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؛ و هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم؟! پس آیا ایمان نمی‌آورند؟!

 

کلمه «رتقا» و «ففتقنا» در زبان عربی به معنای...

... هنگامی که دانشمندان به اولین نکته در مورد انفجار بزرگ توجه می کنند استنباط می کنند که تمام هستی یعنی کل آسمان ها و زمین در ابتدا به صورت یک ماده واحد و جدایی ناپذیر از یکدیگر بودند، یعنی به صورت چسبیده به هم به همان گونه ای که در آیه آمده است...

هرکسی که عادلانه و بی طرفانه فکر می کند این حقیقت را خواهد پذیرفت که انسانی درس نخوانده نمی توانسته این نظریه را 1400 سال پیش کشف کند. آیا انسانی در 14 قرن پیش می توانسته این واقعیت را به شخصه پیدا کند در حالیکه دانشمندان این موضوع را در سده اخیر کشف نموده اند؟ از آنجایی که این موضوع محال است تنها یک گزینه وجود دارد: کتابی که به این حقیقت اشاره دارد، کتاب خداست؛ و ما به او ایمان داریم.

 

 

 

3- بادهای بارورکننده:

 بادهای بارورکننده در قرآن معجزه علمی

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید:

 

قرآن کریم در آیه 22 سوره مبارکه حجر این خبر را 1400 سال پیش در زمانی که اهمیت و معنای بادهای بارورکننده شناخته نشده بود به ما داده و فرموده است:

 

وَأَرْسَلْنَا الرِّیَاحَ لَوَاقِحَ

و بادها را بارورکننده فرستادیم

اما اجازه دهید بررسی کنیم که دانشمندان در کشفیات خود درباره این خبر که در قرآن آمده است چه می گویند؟

  1. در گل های گیاهان عناصر نر و ماده وجود دارد. میوه زمانی تشکیل می شود که گرده های سبک و بی شمار گیاهان به سمت عناصر ماده جابجا می شوند و این جابجایی، همان است که توسط باد انجام می گیرد و گرده ها را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می کند بنابراین گیاهان توسط باد تولید مثل می کنند و نسلشان ادامه پیدا می کند.
  2. بادها غیر از گرده افشانی گیاهان، ابرهای بارانی را نیز برای بارش باران بارور می کنند. تا همین چند وقت پیش تصور می شد تنها رابطه باد و باران جابجا کردن ابرها توسط باد است. اما رابطه ی بین باد و باران تنها منحصر به این نیست. آیروسل ها .....

 

اکنون بعد از این توضیحات از دانشمندان اجازه دهید این موضوع را تحلیل کرده و پاسخ این سوال ها را پیدا کنیم:

  1. خاصیت باروری بادها کی کشف شد؟ در قرن بیستم
  2. آیا امکان دارد کسی که خواندن و نوشتن نمی داند 1400 سال پیش این حقیقت را کشف کند در حالیکه این موضوع در قرن بیستم کشف شده است؟
  3. اگر قرآن کلام خداوند متعال نباشد، چگونه می توان این واقعیت علمی را که قرآن کریم در 1400 سال پیش بیان کرده است توضیح داد؟

پاسخ:  با هیچ روشی نمی توان توضیح داد. اگر قرآن کریم فرو فرستاده خدای متعال نباشد هیچ کدام از اطلاعات داده شده در قرآن و هیچ کدام از حقایق علمی بیان شده در قرآن را نمی توان توضیح داد.

آری قرآن کریم کتاب خداست همان کسی که علام الغیوب است و دانای کل نسبت به همه ی امور نهانی و ناشناخته.    

 

 

 

4- زنبور عسل ماده:

معجزه زنبور عسل ماده در قرآن

 

 

 در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید:

 

آیه ی 68 و 69 سوره مبارکه ی نحل می فرماید:

 

وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾

ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿۶۹﴾

 

و پروردگارت به زنبور عسل الهام کرد که: از کوه‌ها و درختان و داربست هایی که مردم می‌سازند، لانه هایی بگیر

سپس از همه میوه‌ها بخور و راه هاى پروردگارت را مطیعانه، طی کن. [آنگاه‌] از درون [شکم‌] آن، شربتی رنگارنگ بیرون مى‌آید که در آن، شفا براى مردم است. به راستى در این امر، نشانه ای است برای جمعیتی که می‌اندیشند.

 

در زبان عربی هم به شکل مذکر زنبور عسل و هم به شکل مونث آن ، نحل گفته می شود. واژه ی نحل، شکل مونث ندارد. اما قرآن کریم وقتی درباره ی الهامی که به زنبور عسل می شود سخن می گوید و ماموریت او را توضیح می دهد، فعل را به صورت مونث به کار می برد. این فعل ها عبارتند از:

 

برای بیان عبارت «لانه هایی برگزین» به جای فعل مذکر «اتخذ»، فعل مونث «اتخذی» استفاده شده است.

برای بیان عبارت «از همه ی میوه ها بخور» به جای فعل مذکر «کُل» از فعل مونث «کُلی» استفاده شده است.

برای بیان عبارت «راه هاى پروردگارت را مطیعانه، طی کن» به جای فعل مذکر «اُسلُک» از فعل مونث « اُسلُکی» استفاده شده است.

برای بیان عبارت « از درون شکم‌ آن، شربتی رنگارنگ بیرون مى‌آید » به جای ضمیر مذکر «ه» از ضمیر مونث « ها» استفاده شده است.

 

بنابر این براساس این آیات قرآن کریم، کارهایی مثل لانه ساختن، خوردن از همه ی میوه ها به منظور جمع آوری عصاره ی آن ها، دنبال کردن راه هایی که خداوند به زنبور الهام می کند و تولید عسل، همگی توسط زنبور ماده انجام می گیرد، زیرا فعل تمامی این کارها به صورت مونث آمده است.

اکنون باید پرسید، نظر دانشمندان حشره شناس درباره ی این اخبار که 1400 سال پیش بیان شده چیست؟ آیا واقعا همه ی این کارها را زنبور ماده انجام می دهد؟

 

سخن آنان این است: همه ی کارهایی که قرآن ذکر فرموده است بوسیله ی زنبورهای کارگر که همه زنبور ماده هستند، انجام می شود. هیچ ارتباطی بین کارهایی که در قرآن بیان شده با زنبورهای نر نیست. تنها وظیفه ی زنبورهای نر که چشمانی خیلی بزرگ و ظاهری بزرگ تر از زنبورهای کارگر ماده دارند، اطمینان از تولید مثل ملکه ی جوان است. زنبورهای نر که این وظیفه را در پایان تابستان به اتمام می رسانند، از خانه های شش گوشه ی زنبورها اخراج می شوند.

همان طور که می بینید اخبار قرآن و این واقعیت علمی، با هم یکی و برابر است. اما این غیر ممکن بود که مردم در زمان نزول قرآن این موضوعات را بدانند. این واقعیت علمی که دانشمندان به تازگی آن را کشف کرده اند 1400 سال پیش در قرآن کریم بیان شده و یکی از معجزات علمی قرآن است.

 

 

5- مدارهای معین نجومی در جهان

مدارهای نجومی ستارگان خورشید در قرآن

 

در صورت مشکل در نمایش فیلم اینجا را کلیک نمایید...

 

آنچه در این قسمت می بینید:

 

وقتی جهان را با چشمان غیرمسلح مشاهده می‌کنیم فکر می کنیم کره ی زمین بی حرکت است. بسیاری از حقایق علمی کیهان‌شناسی تنها بعد از اختراع تلسکوپ کشف شد. در یک دوره ی بسیار طولانی در تاریخ، مردم تصور می کردند زمین حرکت نمی کند و این خورشید است که به دور زمین می چرخد. بعدها در دوره ای که با کوپرنیک، کپلر و گالیله شروع شد، آن ها کشف کردند که زمین به دور خورشید می چرخد و خورشید جایگاه ثابتی دارد. این کشف که از آن به عنوان انقلاب علمی یاد می‌شود، بسیار مهم بود ولی هنوز ثابت نشده بود که خورشید هم در مدار خود می چرخد. پس از آن به لطف تلسکوپ های پیشرفته و توسعه ی علم این موضوع درک شد که خورشید با سرعتی بسیار زیاد با سیاره های اطراف خود در مداری مشخص در کهکشان راه شیری حرکت می‌کند. قرآن کریم این حقیقت علمی را که در قرن گذشته کشف شده در ۱۴۰۰ سال پیش بیان کرده و فرموده است:

 

 

وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا  ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿۳۸﴾

و خورشید به سوى قرارگاه خویش روان است ، این تقدیر آن عزیز دانا است

آیه 38 سوره یاسین (یس)

 

 

لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ ﴿۴۰﴾

نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب پیشی گیرنده بر روز است و هر کدام در مداری شناورند

آیه 40 سوره یاسین (یس)

 

 

وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ ﴿۳۳﴾

و اوست آن کسى که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است، هر کدام در مدارى [معین] شناورند

آیه 33 سوره انبیا

 

ستاره ها و سیاره ها در دریای آسمان شناور هستند و از مسیر یکسانی عبور نمی کنند؛ آن ها هر کدام در مدار خاص خود در حرکت هستند.

 

 

علاوه بر این مباحث مطرح شده، خوانندگان محترم می توانند برای خواندن توضیحات تکمیلی تر و بیشتر در رابطه با اعجاز علمی حرکت های خورشید و اجرام آسمانی در قرآن به این مطلب مراجعه نمایند...

 

 

هم چنین قرآن کریم در آیه 5 سوره مبارکه صافات می فرماید:

رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ ﴿۵﴾

پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آن دو است و پروردگار مشرق ها

 

 

از عبارت پروردگار مشرق ها این نکته دریافت می‌شود که خورشید بیش از یک محل برای طلوع دارد. این عبارت توجه ما را به این حقیقت معطوف می‌کند که مشرقی که ما آن را به عنوان مکان طلوع خورشید می شناسیم باید به عنوان مکان ها شناخته شود چون بیش از یک شرق وجود دارد. آری خورشید هر روز صبح طلوع می کند و هر عصر غروب می نماید اما این طلوع ها و غروب ها در زمان های مختلفی در کره زمین اتفاق می‌افتند. خورشید که از یک مکان طلوع می کند همزمان در مکانی دیگر غروب می کند و این به دلیل گرد بودن زمین و چرخش آن دور محور خود است. در نقاط مختلف زمین ، پیوسته شب به دنبال روز می‌آید و روز به دنبال شب. بنابراین خورشید مکان‌های گوناگونی برای طلوع دارد نه فقط یک محل طلوع مشخص، زمان صبح در هر نقطه از کره زمین متفاوت است. طلوع خورشید در هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه در کره زمین انجام می گیرد.

همچنین این نکته نیز جالب توجه است که همان طور که گفته شد خورشید همراه با سیارات خودش پیوسته در فضا در حال حرکت است، بنابراین فردا که خورشید برای ما طلوع کند ما دیگر در همان نقطه ی قبلیِ طلوع دیروز نیستیم بلکه هزاران کیلومتر از مکان دیروزی مان در فضا فاصله گرفته ایم؛ خورشید همان خورشید است و زمین همان زمین اما مکان طلوع خورشید در درون فضا و کهکشان ، هر روز کاملاً متفاوت با دیروز است و ما هر روز داریم طلوع خورشید را از نقاط متفاوتی از فضا تماشا می کنیم.

همه ی این آیات نشانه ای دیگر بر آن است که قرآن کریم همان کلام خداوند یکتا، آفریننده ی آسمان ها و زمین است.

 

 

 

ادامه دارد....

 

 

📜با عضویت در خبرنامه‌ی شکوه آفرینش از آخرین اخبار و مطالب ما آگاه شوید 📺

خبرنامه

 

 

 

منبع ویدئوها:  شبکه قرآن   http://qurantv.ir/mavaheb

 

 

مطالب مرتبط:

 

 

 

  مستند مواهب اعجاز علمی قرآن         

مستندهای مواهب

(اعجاز قرآن)-

قسمت های 6-10

 

فرضیه ی تکامل؛ منطقه ی ممنوعه! (4)دستاویز فسیل ها !!! (قسمت اول)

فرضیه ی تکامل؛ منطقه ی ممنوعه! (1) مقدمه ای بر داروینیسم

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

...

...